Hoe voer je een gesprek met je werknemer?
In je dagelijkse werk voer je veel gesprekken met je werknemers, zowel bij de koffieautomaat als meer op officiƫle momenten over de inhoud van het werk. Jullie spreken bijvoorbeeld af hoe je het werk die dag, die week of dat jaar gaat aanpakken. Het is van groot belang dat je deze gesprekken zorgvuldig en effectief voert. Want als aan het eind niet duidelijk is wat je hebt afgesproken, kan dat je bedrijf schade toebrengen en voor onvrede zorgen bij je klanten en werknemers. Dit geldt voor zowel een praktisch werkoverleg als voor persoonlijke ontwikkelgesprekken. Een goed gesprek voeren is niet zo makkelijk als een praatje met de buurman. Hier onder staat een aantal vragen. Als je daar antwoord op geeft, heb je al een goede leidraad om het gesprek doelgericht aan te gaan.
- Met wie ga ik het gesprek voeren?
- Welk doel heeft mijn gesprek?
- Wat wil ik aan het einde van het gesprek afgesproken hebben?
- Hoe begin ik een gesprek?
- Hoe rond ik een gesprek goed af?
- Welke valkuilen moet ik voorkomen?
Wij Techniek organiseert een aantal workshops om je op weg te helpen.
Vragen of heb je hulp nodig?
Neem dan contact op met P&O Ondersteuning, bereikbaar op nummer 088 543 27 77.
Op de website van Techniek Nederland bieden we een groot aantal (gratis) downloadbare voorbeelddocumenten die helpen invulling te geven aan een professioneel HRM-beleid.