Stap 2
De organisatie van vakmanschap en functies: je huidige personeelsbestand
Ieder bedrijf organiseert het werk op zijn eigen manier. Iedere werknemer heeft zijn/haar eigen kwaliteiten en talenten. Het ligt voor de hand dat je mensen dus vooral inzet voor de dingen waarvan je weet dat ze daar goed in zijn. Zelfs bij gelijke functies, kunnen werknemers soms dus verschillende taken uitvoeren. Daar is niets mis mee. Sterker nog, dat werkt vaak het beste. Toch is het verstandig om één of twee keer per jaar wat langer stil te staan bij hoe je het vakmanschap nu geregeld hebt in je organisatie. En na te denken over de kansen en knelpunten die daaruit voortkomen of kunnen gaan voortkomen.
Analyseer hoe jullie het werk nu organiseren. Welke kwaliteiten zet je in voor welke werkzaamheden? Denk op basis van die analyse na over de vraag of je organisatie goed genoeg functioneert of dat er verdere aanpassingen nodig zijn.
- Analyseer je organisatie op persoonsniveau. Geef aan welke functies je werknemers hebben en hoeveel uur per week ze werken.
- Zet al het werk van de afgelopen week of maand op een rij. Geef aan welk kennis-, werk-, denk- en ervaringsniveau bij dat werk hoort en eventueel of er certificaten en diploma’s voor nodig zijn. Geef aan wie het werk uitgevoerd heeft.
- Spiegel: Vergelijk de antwoorden op vraag a en b. Wat is je analyse? Waar kom je kennis/ervaring tekort en waar heb je teveel van? Wat zijn op basis daarvan de belangrijkste aandachtspunten voor de toekomst?
Downloads
In een oogopslag alle downloadbare voorbeelddocumenten bekijken? Ga dan naar de website van Techniek Nederland. Een deel van de documenten is exclusief voor leden van Techniek Nederland. |