1. Wat regel je in je bedrijf om het vertrek van een werknemer op te vangen?
Wanneer een van je werknemers vertrekt, blijft er werk liggen. Hoe vang je dit goed op?
- Bespreek samen (of - als dat niet mogelijk is - met de directe collega’s van de vertrekkende werknemer) welke werkzaamheden er overgenomen moeten worden en waar je bij dat werk rekening mee moet houden. Denk bijvoorbeeld aan specifieke instructies, apparatuur en kennis die nodig zijn, overdracht van klantencontacten en overdracht van afspraken die gemaakt zijn met klanten.
- Bepaal hoe je de werkzaamheden wilt organiseren. Pakken collega’s het op? Ga dan met hen in overleg. Komt er een vacature? Start dan zo snel mogelijk met het werven van een nieuwe collega. Organiseer een ‘warme’ overdracht. Laat de collega’s die het werk overnemen, meelopen om te zorgen dat ze goed ingewerkt aan de slag kunnen. Als dat niet kan, dan is het wellicht mogelijk om een persoonlijke toolbox-meeting te organiseren, waarin de vertrekkende werknemer aan collega’s meegeeft waar ze op moeten letten als ze zijn of haar werk overnemen.
Op de website van Techniek Nederland bieden we een groot aantal (gratis) downloadbare voorbeelddocumenten die helpen invulling te geven aan een professioneel HRM-beleid.