Basis P&O voor installatiebedrijven

Waar kunnen we je mee helpen?

Vul hieronder je zoekterm in en we helpen je graag verder.

Sluit dit zoekvenster

Stap 1: Functieprofiel opstellen

Welke kennis en ervaring zijn nodig voor deze functie?

Begin met het opstellen van een functieomschrijving. Een functieprofiel is een lijstje aan eigenschappen die een sollicitant nodig heeft om een functie goed uit te voeren. In een functieprofiel vind je ook vaak het takenpakket dat bij een baan hoort. Voor bestaande functies heb je misschien al een omschrijving, maar voor nieuwe functies kun je inspiratie opdoen bij functieprofielen uit de installatiebranche. Zo zie je welke vaardigheden en bevoegdheden belangrijk zijn.

Beantwoord de volgende vragen bij het maken van het profiel en betrek je team hierbij; zij weten vaak goed welke taken en verantwoordelijkheden bij de functie horen.

  • Taken en verantwoordelijkheden:
    Voor welke taken zoek je iemand, en wat moet deze persoon doen?
  • Duur en werktijd:
    Is het werk tijdelijk of vast? En hoeveel uren per week minimaal en maximaal?
  • Werkervaring:
    Welke kennis en ervaring zijn nodig? Moet de kandidaat junior, medior of senior zijn? Wat kan nog geleerd worden?
  • Competenties:
    Welke eigenschappen en vaardigheden zijn belangrijk? Bijvoorbeeld zelfstandig kunnen werken, of juist goed samenwerken.

Denk daarnaast ook alvast na over de bandbreedte in salaris voor deze functie. Heb je deze vragen beantwoord? Dan heb je het profiel van je nieuwe medewerker klaar. Ga nu verder naar stap 2: Verken waar meest geschikte kandidaten te vinden zijn.

Heb je nog niet alles scherp? Het hoofdstuk ‘Strategische personeelsplanning’ kan je hierbij helpen.

 

In een oogopslag alle downloadbare voorbeelddocumenten bekijken? Ga dan naar de website van Techniek Nederland. Een deel van de documenten is exclusief voor leden van Techniek Nederland.